Author Topic: Ben ik de enige?  (Read 445 times)

23 January 2012, 10:56:00
Reply #20
  • Algemene moderator
  • Vrouw
  • Ik2.0[beta]
Idd, Franky, goeie vraag. Ik denk dat de maatschappij conformistischer en tegelijkertijd intoleranter (wat is actie en wat reactie?) is geworden de afgelopen 11 jaar. Op feestjes (ik kom jaarlijks op Summer Darkness, Utrecht)  kom ik nog wel androgyne mensen tegen, maar geen idee wat die in hun dagelijks leven doen. Deze mensen gedragen zich verder ook eigenlijk als Gezonde Hollandsche Jongens.

Transseksualiteit is tegenwoordig geen "buiten de hokjes" meer, maar een hokje an sich. Echter, als ik kijk naar hoe het is gegaan met homoseksualiteit en transseksualiteit, dan denk ik dat er nog een tijd zal komen dat er hokjes zullen komen voor de genderidentiteiten die we nu nog niet kunnen plaatsen - en die daardoor als het ware onzichtbaar zijn voor de meeste mensen. Daarnaast zullen mensen wellicht een wens houden om juist niet in hokjes te worden geplaatst.

Mensen denken nu eenmaal in hokjes, het ordent de wereld voor ons, of anders wordt het een grote chaos voor ons. We zullen echter altijd moeten waken niet te rigide en te deterministisch om te gaan met ons ingebakken hokjesdenken.
Life's a bitch and then you become one...
23 January 2012, 18:15:34
Reply #21
  • Anders
Helemaal waar. Het lijkt wel of we zonder hokjes gek worden. Het is ook wel goed om houvast te hebben maar een kader zou goed genoeg moeten zijn. Om dat vervolgens weer helemaal in kleine vakjes te verdelen en ze zeggen deze zijn goed en deze zijn fout gaat me echt veel te ver. In een ideale wereld... Maar goed, volgens de ideale wereld van een ander zouden wij niet gestaan. We moeten er het beste van maken. Maar het is inderdaad bizar hoe het gaat. Ik heb echt het gevoel dat de maatschappij zegt: we hebben transseksuelen erkent en biseksualiteit ook, nou is het genoeg geweest. Basta! Als of je daar alles mee hebt gedekt. 2 kleine hokjes ergens midden op een denkbeeldige lijn. Beetje naïef zal ik het maar nomen dan. Goed, 1 gevecht tegelijk. Eerst maar eens wachten op bericht van het VU. Heb vandaag gebeld en ze gaan me op de wachtlijst zetten..... mijn vraag aan hun? Daar moet ik nog even over nadenken hoe ik dat ga verwoorden.
24 January 2012, 17:07:59
Reply #22
  • Ik ben ik, jij bent jij. Zijn we nu samen blij ?
@Judith. Niet lullig bedoeld maar wat jij zegt is dus juist wat me zo frustreert aan hoe de meeste mensen er naar kijken. Ik ben geen part time trans! Ik ben zowel man als vrouw tegelijk in 1 lichaam. Soms leun ik meer naar de mannelijke kant en soms meer naar de vrouwelijke kant. Maar meestal hang ik er ergens tussen in.

Om deze reden noem ik mezelf dus ook niet trans ( sexueel ) maar meer of eerder genderdysphoor), nooit geweten dat pan-gender een optie of anders was.

meestal ben ik gewoon mezelf (nu hier bekend als ws ) het leunen ken ik, het veelal er tussen hangen des te meer, de verwarring voor mezelf soms hierdoor helaas ook.... maarja misschien maar lucky me, ik heb een partner die me en begrijpt, en psych is. Maakt praten wel makelijk, alleen soms vreselijk dat de vragen die je krijgt er op gericht zijn om na te denken.

gr
ws
24 January 2012, 17:48:17
Reply #23
  • Anders
Haha. Lijkt me maar lastig om iets met een psych te hebben. Al die vragen... Fijn om te zien dat we er nog een hebben op het forum nu. Voel ik me weer wat minder alleen. Het duurde voor mij ook even voor ik de term pangender had gevonden. Ik denk echt dat dat de beste omschrijving is voor hoe ik me voel. Maar ja, het kan erg verwarrend zijn. Zeker als ik halverwege een dag omsla ofzo. Wat ik voornamelijk moeilijk vind is hoe je het aan andere mensen uitlegt. De meeste mensen zeggen wel dat ze heb begrijpen maar na verloop van tijd merk je vanzelf dat ze het eigenlijk niet begrijpen en toch als trans beschouwen, of part time trans, of trans in halve ontkenning. Ik ben er gewoon nog niet helemaal uit hoe ik het mensen duidelijk moet maken. En ook hoe belangrijk dat is. Om van mensen te vragen zhij te schrijven... ach, dat boeit me niet echt. Dat is niet waar het om gaat. Aan de andere kant, als dat niet uitmaakt, wat dan wel? Waar gaat het dan wel om?
27 January 2012, 18:07:50
Reply #24
  • Anders
@franky, het was niet rot bedoeld, zit met mezelf nog in strijd over wie wat waar en waarom :-[
27 January 2012, 18:55:56
Reply #25
  • Anders
@franky, het was niet rot bedoeld, zit met mezelf nog in strijd over wie wat waar en waarom :-[

Geen zorgen. NU ik wat van je posts heb gelezen begrijp ik dat ook prima. Het is inderdaad verwarrend voor veel mensen. Maar ik ken deze riedel vanuit de seksualiteit hoek. Vroeger geloofde mensen ook niet echt in het fenomeen biseksueel maar zat je of in ontkenning of je was alleen maar aan het experimenteren. Het lijkt of veel mensen het idee pangender ook zo benaderen. Wat de boer niet kent.... Maar goed. Laten we maar eerst eens met onszelf beginnen en kijken wat we zelf nou echt bedoelen. Als wij het niet weten kunnen we ook niet van een ander verwachten die ie het snapt.
16 February 2012, 21:41:53
Reply #26
Ik voel me wel echt gewoon vrouw maar toch vind ik het jammer dat de druk zo hoog is bij het ene ofwel het andere te horen...ik ben als vrouw heel onzeker en zou me denk ik meer op mn gemak voelen in n maatschappij waar ertussenin zitten veel gebruikelijker zou zijn...
Ik heb om mezelf te beschermen ook n onzijdige naam gekozen...waar ik nog steeds heel blij mee ben...er gaat toch n soort druk vanuit om zowel het ene of het andere te zijn....

Op die manier ben ik als trans voor mn gevoel ook nooit goed genoeg omdat ik ertussenin zit...en uiteindelijk is het toch de uitdaging van jezelf te leren houden zoals je bent...maar is dat dan je hart of je uiterlijk ...? Zelfhaat en sombere gevoelens komen bij mij vrijwel altijd uit mn uiterlijk en lichaam voort...

16 February 2012, 22:48:57
Reply #27
Ik voel me wel echt gewoon vrouw maar toch vind ik het jammer dat de druk zo hoog is bij het ene ofwel het andere te horen...ik ben als vrouw heel onzeker en zou me denk ik meer op mn gemak voelen in n maatschappij waar ertussenin zitten veel gebruikelijker zou zijn...
Ik heb om mezelf te beschermen ook n onzijdige naam gekozen...waar ik nog steeds heel blij mee ben...er gaat toch n soort druk vanuit om zowel het ene of het andere te zijn....

Op die manier ben ik als trans voor mn gevoel ook nooit goed genoeg omdat ik ertussenin zit...en uiteindelijk is het toch de uitdaging van jezelf te leren houden zoals je bent...maar is dat dan je hart of je uiterlijk ...? Zelfhaat en sombere gevoelens komen bij mij vrijwel altijd uit mn uiterlijk en lichaam voort...

Maar hoe was dat dan bij jou pre transitie? Ik was van kinds af aan al veel te vrouwelijk om een 'jongen/man' te kunnen zijn.
En al had ik het gewild: ik KON me gewoon niet als 'man' voordoen of gedragen....mijn vrouwelijkheid kwam van binnenuit en was gewoon te sterk aanwezing in mijn uiterlijk, uitstraling en motoriek.
Het zou belachelijk zijn geweest als ik dat had geprobeerd.

Ik werd ook allesbehalve als zodanig gezien en hoe ouder ik werd hoe groter de immense (sociale) druk werd....ik hoefde mijn hoofd maar buiten de deur te steken en de haat, spot, kleinering en uitsluiting werden over me uitgestort.

En de nodige verbazing bij mensen die maar niet konden besluiten of ik nou een jongen of een meisje was.

Zo 'vormeloos' androgyn leven is bijkans onmogelijk ook omdat het sociaal gezien verbale/fysieke agressie 'uitlokt'. En dat kwam iedere keer weer zo hard aan dat ik alle haat, agressie, spot, uitsluiting ging internaliseren. Zelfhaat ook ja.

Ik denk heel soms nog huiverend terug aan mijn pre transitiejaren, de druk door anderen uitgeoefend, waar toen ik onder leefde, vreselijk.

Tot ik uit angst voor testo veroorzaakte -alsnog- fysieke vermannelijking besloot in transitie te gaan en mijn (AANGEBOREN) fyisieke vrouwelijkheid te cultiveren.

Daarmee heb ik idd een keus gemaakt maar dan uit 3: 'm' blijven, in een almaar verergerende sociale situatie,  v, en dat leek zo ongeveer onmogelijk omdat ik geen geboren vrouw ben  en nooit zal worden ook, of TS.

Het is het laatste geworden.

En dat blijkt de beste keus die ik gemaakt heb in mijn leven. Dit past bij mij, ook al is het 'gecultiveerd'...

Als ik deze keus niet had gemaakt....dan was ik nu een hypervrouwelijke, kale, dikke, zwaar verwarde 'man'...

Goed en wel beschouwd ben ik een 'omgekeerde trans'....ik ben niet aan de hormonen gegaan om mannelijke kenmerken te bestrijden maar om ze te voorkomen en mijn fysieke vrouwelijkheid te behouden en te cultiveren.

Daarbij is mijn innerlijke vrouwelijkheid nu in balans met mijn uiterlijk. Mijn vrouwelijkheid komt van binnenuit en nu past het en valt het samen met mijn uiterlijk en gedrag etc.
Alles past nu, en het feit dat ik non op ben doet daar geen afbreuk aan.

De zelfhaat is in de loop van de jaren verdwenen. Simpelweg omdat de discriminatie, de haat, de spot, de uitsluiting enzenz ophield. Niet meteen, maar het nam af in de loop der tijd en sinds een paar jaar word ik met alle vriendelijkheid en egards behandeld. Welgemeend, want nep, dat voel ik snel genoeg aan.

Het gaat mij om de sociale rol, hoe ik gezien wordt, niet om een setje neo genitalieën...

Ik heb zo de indruk dat  jij er 100% op vooruit gegaan bent sinds je transitie.

Je moet alleen dingen loslaten, het de tijd geven om te wennen en je draai te vinden en.....niet luisteren naar mensen die 'je dwingen te kiezen'.

Die keus heb je namelijk zelf in de hand. Of beschouw je je TS zijn ook als een 'gedwongen keus'?

Enneh het is geen schande om TS te zijn hoor, pre, post of non op ;-)

Ik heb zelf NOOIT last gehad van mijn vrouwelijkheid...het hoort gewoon bij me. Mijn omgeving in het algemeen had er meer last van (en ik heb het geweten)

Zoek de termen 'egodystoon' en 'egosyntoon' es op?

Misschien heb je er iets aan.
17 February 2012, 00:28:54
Reply #28
En de nodige verbazing bij mensen die maar niet konden besluiten of ik nou een jongen of een meisje was.

Zo 'vormeloos' androgyn leven is bijkans onmogelijk ook omdat het sociaal gezien verbale/fysieke agressie 'uitlokt'. En dat kwam iedere keer weer zo hard aan dat ik alle haat, agressie, spot, uitsluiting ging internaliseren. Zelfhaat ook ja.

Ik denk heel soms nog huiverend terug aan mijn pre transitiejaren, de druk door anderen uitgeoefend, waar toen ik onder leefde, vreselijk.

Daarbij is mijn innerlijke vrouwelijkheid nu in balans met mijn uiterlijk. Mijn vrouwelijkheid komt van binnenuit en nu past het en valt het samen met mijn uiterlijk en gedrag etc.

Het gaat mij om de sociale rol, hoe ik gezien wordt, niet om een setje neo genitalieën...

Ik heb zo de indruk dat  jij er 100% op vooruit gegaan bent sinds je transitie.

Je moet alleen dingen loslaten, het de tijd geven om te wennen en je draai te vinden en.....niet luisteren naar mensen die 'je dwingen te kiezen'.

Die keus heb je namelijk zelf in de hand. Of beschouw je je TS zijn ook als een 'gedwongen keus'?

Hoi Aster,

Dank je voor het interessante verhaal.

Ik denk wel dat je kunt zeggen dat ik mijn TS-zijn ook als een "gedwongen keus" ervaar.
Een beetje hetzelfde als dat ik vroeger vanwege mijn vrouwelijkheid/gevoeligheid afweek van de rest,
zonder dat ik dat zelf wilde.

De transitie heeft bij mij mijn vrouwelijk identiteit heel veel sterker gemaakt, ik ben psychisch en
emotioneel volwassen geworden door mijn transitie, en heb mezelf eindelijk leren kennen, wie ben ik,
wat wil ik.

Wat mijn hart wil is toch een normale meid/vrouw zijn. En eigenlijk een normaal leven. Dus daar kan
ik niet zoveel mee, want dat is nu eenmaal niet mogelijk. Dat vind ik op zich een van de pittigste
dingen van mijn transitie... beseffen dat wat je echt wilt eigenlijk niet mogelijk is.

Ik heb net als jij in mijn jonge jaren en pubertijd en ook volwassen leven pesterijen, verwarring, vervelende
reacties van mensen uit mijn omgeving meegemaakt. Dit heeft mij bedachtzamer gemaakt.

De situatie waar ik nu op dit moment in zit is beter dan het echt ooit geweest is, alleen er knaagt een
angst aan me... "hoe lang mag/kan ik zo leven, hoe wordt ik oud, blijft mijn uiterlijk acceptabel genoeg, blijf ik
niet levenslang in een middelbare schooltijdsituatie zitten met vervelende reacties van andere mensen"
In hoeverre kan ik daar nu nog tegen?
Dat soort gedachten schieten dagelijks wel door mijn hoofd.

Hoewel ik mezelf van binnen niet zo voel probeer ik toch juist van dat "anders-zijn" een sterke identiteit
te maken. Daar past ook mijn androgyne naam bij. Ik wilde een situatie voor mezelf creeeren waarin ik
elk moment in elk geval elke kant uitkan qua identiteit want ik ben erg bang mezelf te kwetsbaar op te stellen..

Ik weet niet of ik er tegen kan altijd maar als "anders" gezien te worden. Dus dat is het punt waar ik het
meeste aan werk.
Hoe doe je dat? Hoe krijg je een dikke huid?

Kijk of je een vrouw bent of niet, is eigenlijk niet eens de belangrijkste vraag... dat is eerder, hoe wordt je
gelukkig of tevreden of hoe kun je je afvinden met de situatie.

Ik weet niet of dit allemaal nog wel logisch klinkt...
Ik kan het wel samenvatten als dat ik iemand ben die bijna tactisch gezien met een soort zelfontkenning leeft
vanuit voorzichtigheid... :)
Of dat me nu helpt of niet, daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal over uit.

Maar je vrouw-zijn accepteren is in elk geval (en in mijn geval) op latere leeftijd verweven met mijn transseksueel zijn. Mijn identiteit
heb ik gebouwd/is gebouwd op mijn verleden.

Mijn familie zegt ook dat ik precies dezelfde ben als eerst. Niets verandert eigenlijk. En dat is ook zo.
Mijn hartewens kan ik niet krijgen...

Maar ik kan wel proberen te accepteren dat ik ben wat ik ben. Helemaal in mijn vrouwelijk identiteit gaan staan is daarbij
mooi, maar toch ook nog een beetje gevaarlijk. Ik ben toch heel bedachtzaam geworden door mijn verleden.

Als ik jonger in transitie was gegaan, had ik waarschijnlijk heel andere keuze's gemaakt.

groetjes
Kitty

Dit was waarschijnlijk een hele verwarrend verhaal :)

17 February 2012, 01:06:17
Reply #29
  • Androgyne
  • ? to ? transgender
Het is tegenstrijdig, maar voor mij heel herkenbaar.
Bedankt voor het opschrijven.
17 February 2012, 02:03:11
Reply #30
Zoek de termen 'egodystoon' en 'egosyntoon' es op?

Misschien heb je er iets aan.

Hoi Aster,

Ik heb ze even gegoogled.

Egosyntoon
    Situaties of voorstellingen die in harmonie zijn met de subjectief ervaren inhoud van het eigen bestaan en in die zin aanvaardbaar voor het ['ego']. Het tegenovergestelde is egodystoon wanneer bijvoorbeeld de leefsituatie niet in harmonie is met de manier waarop iemand zichzelf ervaart.

Dan zou ik dus zeggen, dat mijn situatie nog steeds egodystoon is... maar wel minder als vroeger ;)

ik ga nog wel even verder googlen.

Kitty
17 February 2012, 10:51:24
Reply #31
  • Algemene moderator
  • Vrouw
  • Ik2.0[beta]
Heel herkenbaar juist, jouw verhaal.
Life's a bitch and then you become one...