Author Topic: Intake / Screening VU  (Read 354 times)

27 January 2012, 06:21:26
  • Transgender
Ik had al voorgesteld hier een apart subforum voor te maken, dus ik doe maar even een aftrap.
Zoals jullie wel of niet weten, heb ik mij onlangs aangemeld bij het VU en aankomende week mijn eerste gesprek.
Ook heb ik pas afgelopen zondag mijn ouders en woensdag mijn broer alles verteld.
Ik wilde eigenlijk nooit naar het VU, want zoals ik mijn broer schreef:

"... ik was er nogal bang voor, nou zeg maar gerust, ik keek echt huizenhoog op tegen die Real-life test.
Daarom wilde ik het ook allemaal zelf doen, dacht het wel alleen af te kunnen, ik had ook een heel stappenplan voor mezelf bedacht, maar dat blijkt allemaal een illusie. Niet alleen kost het heel veel geld, en je bent ook gevaarlijk bezig met je lichaam, maar gewoon geestelijk raak je op een gegeven moment in de knoop."

en ook:

"Let trouwens in mijn verhalen niet op de time-line, ik heb zo een verschrikkelijk slecht geheugen, en van sommige dingen weet ik dat ik ze gedaan heb of dat ze hebben plaatsgevonden, maar waarom en wanneer?
En dan kan je wel zeggen, wat maakt het nou uit, het wanneer, het waarom en het waar, maar dan ken je die ratten van psychologen niet, die bijten je nek eraf als je ook maar 1 foutje maakt in je time-line verhaal. Daar komt nog bij dat ik ook in die jaren niet helemaal de waarheid heb kunnen spreken. Dus je moet oppassen dat je niet de in die tijd “verzonnen” verhalen als waar gebeurd gaat presenteren.
Daarom helpt het ook zo om het op te schrijven. Dan ga je namelijk echt goed nadenken, van was dat nou wel zo? En weet ik dat nou wel zo zeker? En ja, dan moet je soms schrijven, dat je het echt niet meer weet. Ik ben ook dagen bezig geweest om mijn “levensverhaal” in kleine berichten op een aparte facebook account op te schrijven. Dat dwingt je namelijk, zeker als je van plan bent het uiteindelijk voor iedereen openbaar te maken, om alleen de feiten op te schrijven of inderdaad toe te geven dat je het niet zeker weet en dat wat je schrijft meer een vermoeden is of een gevoel.
Maar echt joh, dat VU, de time-line en mijn slechte geheugen, ik ben zo zenuwachtig, bloednerveus gewoon, zelfs al voor de reis erheen, ik wil niet te laat komen, ik weet al zo slecht de weg in mijn eigen stad, laat staan in Amsterdam."

Ik heb dit ook aan mijn ouders laten lezen.

En nu pas komt mijn vraag aan jullie, mijn ouders hebben die dag eigenlijk andere afspraken, maar stellen toch voor om die dag met mij mee te gaan, in ieder geval om mij naar het VU te brengen.
Maar ik merk aan alles, en dat is natuurlijk ook niet zo vreemd, dat zij het er toch wel heel erg moeilijk mee hebben.
Is het dan wel verstandig om hen mee te nemen?
it doesn’t feel right and if something doesn’t feel right, it probably isn’t.
27 January 2012, 11:50:08
Reply #1
  • Algemene moderator
  • Vrouw
  • Ik2.0[beta]
Romy,

Psychologen zijn zich er inderdaad van bewust dat hen wel eens naar de mond wordt gepraat. En ze zullen inderdaad kijken of jij dat doet. Iedereen doet dat. Min of meer, of je hebt een zeer laag empatisch vermogen. Wat op zich dan weer geen probleem zou mogen zijn voor een behandeling. Ook plaatsen mensen huin levensverhaal altijd in het licht van waar ze op dat moment mee bezig zijn. Ga je naar een uitzendbureau, dan vertel je een carriere-levensverhaal. Bij het VU een gender-beladen geschiedenis. Niet eens perse om er er sneller door te komen, maar het hangt ook af van de mindset op dat moment. Als je een gat of illogica in je verhaal hebt, krijg je geen strafpunten, maar zal de psycholoog je vragen stellen om dat gat in te gaan vullen.

De zaak bedotten is iets heel anders. Dan kom je met oneigelijke voorwendselen naar het VU. De psychologen willen zulke mensen niet in een traject: het zou ze immers genderdysfoor maken en niet van de problemen afhelpen die ze hebben en waarvoor ze een transformatie als oplossing zien.

Ik weet niet op welke manier je ouders het moeilijk hebben; is het erg emotioneel voor ze? Kan hun verstand er nog niet helemaal bij? De psycholoog zal ook aan je vragen, om een goede bekende een keer mee tenemen tijdens de diagnose. Maar voor zover ik begrepen heb gaat dit over de intake. Er is dus tijd zat om zaken te laten bezinken.

Voor je ouders zal binnenlopen op receptie K een zware klus zijn, als ze het nu al moeilijk hebben. Het kan ze echter wel veel goeds doen, als een drempel die ze overgaan als het ware. Voor hun eigen beleving, maar ook om te zien waar jij je in begeeft. Hierdoor zul je je ervaringen veel directer met je ouders gaan delen, wat erg belangrijk is als je een traject ingaat. Of jouw ouders mensen zijn die hier goeds van kunnen ervaren, dat kan ik niet voor je inschatten. Weet wel dat de mensen van het genderteam ook heel invoelend kunnen zijn en zullen helpen als het erg emotioneel wordt.
Life's a bitch and then you become one...
27 January 2012, 13:17:38
Reply #2
  • Transgender
Dank je, Hedwich, ik heb hele lieve ouders, ze waren wel geschrokken dat spreekt vanzelf, maar "ze hebben zich ermee verzoend en gaan er goed mee om" schreef mijn moeder vanmorgen nog.

Ik heb trouwens altijd het VU willen mijden, die RLE was voor mij een groot obstakel.
Ik dacht altijd, het gaat er toch om hoe je je van binnen voelt? Maar ja, door die RLE wordt ook de buitenkant toch belangrijk voor je (ik ging mij in die tijd ook steeds meer ergeren aan hele simpele dingen als het moeten invullen van Man/Vrouw of als iemand gewoon "Dag meneer" tegen je zegt, gek hè?)

En dan ga je rekening houdend met die verstikkende omgeving een stappenplan ontwikkelen, en dat dat jaren gaat duren en kostbaar zal zijn, weet je, maar je kan voor jezelf niet anders. Ik was toen 37. Het doel was dan ook om al zover mogelijk te zijn voordat ik die RLE in zou gaan. Een illusie, bleek.

En je zult wel gelijk hebben, maar ik kan me er echt niets bij voorstellen dat je als niet-genderdysfoor zo graag via het VU een transformatie wilt ondergaan. Welke problemen kan je daar nu mee oplossen?

En dat geheugen van mij, recent voorbeeldje is het VU zelf. Ik maak een afspraak op de zaak, en mail mezelf 13:00 uur. Krijg ik de papieren van het VU met een afspraak om 14:00 uur. Ik denk nog, nou dan heb ik het zeker niet goed verstaan. Vind ik gisteren een papiertje in mijn tas, afspraak om 14:00 maar liever een uur eerder komen vanwege het invullen van een vragenlijst. Was ik helemaal vergeten.
Volgens mij kunnen ze mij gelijk onder hypnose leggen, krijgen ze er meer uit :)
27 January 2012, 13:32:52
Reply #3
  • Forumbeheerder
  • MTF
  • Free hugs!
Ik kan je vraag niet beantwoorden, Romy.  Maar ik wens je alvast heel veel succes volgende week! en geniet ervan! nu vooral even aan je zelf denken! :) intake viel mij reuze mee, en de test invullen was best relaxt, het gesprek er na ook. Het zijn best ontspannen mensen daar bij het VU, soms een beetje té ontspannen, zodat je soms hun achter hun broek moet aanzitten!  :D
Man stands in his own shadow and wonders why it's dark. - Zen proverb.
27 January 2012, 13:43:56
Reply #4
  • Algemene moderator
  • Vrouw
  • Ik2.0[beta]
En dat geheugen van mij, recent voorbeeldje is het VU zelf. Ik maak een afspraak op de zaak, en mail mezelf 13:00 uur. Krijg ik de papieren van het VU met een afspraak om 14:00 uur. Ik denk nog, nou dan heb ik het zeker niet goed verstaan. Vind ik gisteren een papiertje in mijn tas, afspraak om 14:00 maar liever een uur eerder komen vanwege het invullen van een vragenlijst. Was ik helemaal vergeten.
Volgens mij kunnen ze mij gelijk onder hypnose leggen, krijgen ze er meer uit :)

Deze valt mee denk ik; bij het VU lopen ze ook regelmatig met molentjes hoor! Op de administratie van het genderteam gaat het er soms heel "organisch" aan toe... ;D

Ik ben indertijd bij mijn plaatselijke huisartsenpost geweest voor een verwijzing (heb je niet nodig voor het VU maar okee). Ik was zo overstuur; op een gegeven moment moest ik met een formulier van de dokter naar de administratie lopen. Toen ik 5 stappen verder er was wist ik al niet meer wat ik er doen moest... :-[
27 January 2012, 14:11:24
Reply #5
  • Transgender
LOL!
Maar dan was jij nog overstuur, ik heb wel eens 's-ochtends dat ik de deur op slot draai en denk, jeetje ik vergeet mijn sleutels, draai ik de deur weer van het slot en een paar passen verder kijk ik pas naar de sleutels in mijn hand. Die ene hersencel van mij ... :P

Trouwens, mijn ouders zijn op dit moment mijn beste geheugen, nu ik ze alles verteld heb, proberen ze alles uit mijn verleden van kindertijd tot studiejaren te verklaren naar genderdysfoor zijn en het 2e leven wat ik vanaf mijn studiejaren moest leiden. En ik weet dan niet of alles dan waar is, maar bij sommige dingen denk je dan, verrek dat is waar ook, was ik helemaal vergeten, weer een puzzelstukje op zijn plek.
Lief hè van ze?
27 January 2012, 19:43:15
Reply #6
  • Meisje
  • MTF
  • Hoi ik ben Marissa :)
Ik heb 6 december mijn intake gehad, en ik kreeg vanmorgen te horen dat ik 'ergens in 2013' mag beginnen. Rot wachtlijst ;_;
27 January 2012, 19:53:29
Reply #7
  • Marlies
  • MTF
Vind het echt inhumaan om mensen op zo'n moment in hun leven meer dan een jaar aan hun lot over te laten, eigenlijk.
28 January 2012, 05:26:05
Reply #8
  • Transgender
ze hadden mij half januari al gewaarschuwd dat na het intake gesprek het nu al 14 maanden zou duren.
ik meteen: "waarom zo lang", zij: "wat dacht je", ik: "ik zou het niet weten, zeg het maar", zij: "wat dacht je van geld".

zij had ook - en dat was eerlijker geweest - kunnen zeggen, het verkeerd besteden van geld.
en ja, wij hebben nu eenmaal priority low of priority "bottom of the pit".

en ergens heb ik ook zoiets, ja heel vals gedacht misschien, er is helemaal geen wachtlijst, ze gebruiken het om mensen af te schrikken zodat ze zich helemaal niet aanmelden of tussentijds afhaken.

28 January 2012, 06:31:08
Reply #9
  • Forumbeheerder
  • MTF
  • Free hugs!
Ik was erg boos, bij het eerste diagnostische gesprek heb ik eerst een half uur hierover zitten praten. Waar ik de psych erop wees dat ze de regels van HBIGDA/WPATH schenden. (Int. trans organisatie waar alle gender-teams zijn aangesloten) Volgens HBIGDA/WPATH mag je een transgender patiënt niet verwaarlozen, en aan haar lot overlaten zodra ze om hulp vraagt.

Maar wat ik helemaal zo raar vind, is dat het gesprek nog geen 1 uur duurde. Daarna zat ik met Jos nieuwe datums in te plannen, en die agenda was vrijwel helemaal leeg! Als een gesprek maar 1 uur duurt, kan men makkelijk 5 of 6 gesprekken per dag houden. Dat zijn 30 gesprekken per week! ruim 120 per maand, dat is evenveel als de jaarlijkse aantal aanmeldingen. Dan is binnen 3 maanden die wachtlijst weg. Maar ja, inderdaad: GELD.
28 January 2012, 09:03:46
Reply #10
  • Transgender
  • twitter: @FadingGender
Volgens mij werken veel psychologen slechts deeltijd. Dus die zijn niet de volle werkweek aanwezig. Daar komt bij dat ze buiten de gesprekken om ook tijd kwijt zijn aan dossiers bijwerken en vergaderen en meer van dat. Betekent dus dat er gewoon meer personeel nodig is. Wat weer geld kost. Ik geloof niet dat ze bij het VU patienten proberen weg te jagen. Komt gewoon door een regering die zich drukker maakt om 50 vrouwen die een burqa dragen dan die honderden transgenders in Nederland.
28 January 2012, 09:26:57
Reply #11
  • Forumbeheerder
  • MTF
  • Free hugs!
Helemaal gelijk Danielle!

Maar al zouden ze 10 mensen extra spreken per week, dat is 1.5 uur per dag extra. +/-30 meer per maand. Dan nog kunnen ze de wachtlijst aanzienlijk verkleinen in slechts 3 maanden. Als ik een psycholoog was had ik het gedaan, dan was ik desnoods een deel in mijn eigen tijd gaan zitten als vrijwilliger.
28 January 2012, 11:22:17
Reply #12
  • Meisje
  • MTF
  • Hoi ik ben Marissa :)
Ik krijg inderdaad ook steeds te horen dat het om geld gaat. Als je dan de poli ziet, ergens weggestopt achter een andere poli, met doodse kamertjes waar letterlijk alleen een stoel een bureau in staan en die ze dan nog moeten delen ook, heb ik niet zoveel moeite met dat te geloven.

Je zou willen dat iemand eens een keer een gigantische zak geld daar doneert :p.
29 January 2012, 02:19:03
Reply #13
Romy,

Wat ik me er van herinnerde was dat ik vooral opgelucht was dat ik eindelijk aan de mensen die me kunnen helpen mijn verhaal kwijt kon. Natuurlijk was er daarna de spanning of ik doorging naar de diagnosefase.

Tegen de tijd dat die aangebroken was had ik de diagnose bij Van Hengel er al op zitten op de second opinion na. Voelde me toen ook vrij ten opzichte van de VU, nog steeds eigenlijk.

Overigens is het niet nodig dat je ouders of iemand anders een gesprek hebben met je psycholoog tijdens de diagnosefase. Wat mijn ouders enorm geholpen heeft was een voorlichtingsavond bij Transvisie hier in Rotterdam waar Jos Megens een praatje hield. Mijn ouders hebben toen met diverse transen gesproken en dat heeft ze echt geholpen. Wellicht is het wel prettig voor ze als ze tijdens jou gesprek kunnen rondkijken hoe het er toegaat en wellicht met andere transen in de wachtkamer een gesprekje voeren. Ze gaan in ieder geval niet mee het intakegesprek in...  ;D

Sterkte in ieder geval.
29 January 2012, 09:04:54
Reply #14
  • Transgender
Ik heb wel watervrees hoor, mag je best weten, altijd gedacht ik doe het wel even helemaal zelf. En ook toen ik eindelijk besloten had mij toch aan te melden bij het VU wilde ik eigenlijk ook wachten tot na de intake - en een voor mij positief resultaat - met het vertellen waar ik mee bezig was. En wellicht was dat ook wel beter geweest, maar ik kon voor mezelf en de mensen die ik lief heb niet anders dan alles openbaar te maken. Ik probeerde het eerst nog in hele vage bewoordingen, zei ook, ik kan helaas nog niet alles vertellen, niet duidelijker zijn, vraag dan ook alsjeblieft niet door, maar ook dat was niet langer meer vol te houden, voor mezelf dan he. Gek eigenlijk, want wat zit er nou eigenlijk tussen die aanmelding en nu, 3 weken meer niet, en als je al zoveel jaren alles voor mensen verzwegen hebt (en ja, ook verdraaiingen, verzinsels, halve waarheden en gewoon keiharde leugens), had ik dan die 3 weken ook niet gewoon mijn mond kunnen houden. En naarmate de datum van de intake nadert, heb je steeds vaker de gedachte van, ik wil niet meer terug, maar kan ik eigenlijk nog wel terug. Watervrees dus.
29 January 2012, 10:07:01
Reply #15
  • Forumbeheerder
  • MTF
  • Free hugs!
Ik heb wel watervrees hoor, mag je best weten, altijd gedacht ik doe het wel even helemaal zelf. En ook toen ik eindelijk besloten had mij toch aan te melden bij het VU wilde ik eigenlijk ook wachten tot na de intake - en een voor mij positief resultaat - met het vertellen waar ik mee bezig was. En wellicht was dat ook wel beter geweest, maar ik kon voor mezelf en de mensen die ik lief heb niet anders dan alles openbaar te maken. Ik probeerde het eerst nog in hele vage bewoordingen, zei ook, ik kan helaas nog niet alles vertellen, niet duidelijker zijn, vraag dan ook alsjeblieft niet door, maar ook dat was niet langer meer vol te houden, voor mezelf dan he. Gek eigenlijk, want wat zit er nou eigenlijk tussen die aanmelding en nu, 3 weken meer niet, en als je al zoveel jaren alles voor mensen verzwegen hebt (en ja, ook verdraaiingen, verzinsels, halve waarheden en gewoon keiharde leugens), had ik dan die 3 weken ook niet gewoon mijn mond kunnen houden. En naarmate de datum van de intake nadert, heb je steeds vaker de gedachte van, ik wil niet meer terug, maar kan ik eigenlijk nog wel terug. Watervrees dus.

Romy, waar bestaat je vrees eigenlijk uit? is het de angst voor het hele traject, of alleen hormonen, of alleen gesprekjes met een psycholoog, een afwijzing of een operatie? of gewoon alles?
29 January 2012, 11:34:21
Reply #16
  • Transgender
Romy, waar bestaat je vrees eigenlijk uit? is het de angst voor het hele traject, of alleen hormonen, of alleen gesprekjes met een psycholoog, een afwijzing of een operatie? of gewoon alles?

Sorry, ik moest het even kwijt, ik had weer zo'n "is 12 hoog hoog genoeg" gevoel, gaat nu wel weer, vroeger was het erger, dan moest ik mijn huis uit, ook periodes gehad dat ik niet meer naar huis durfde, maar ja, ik ben er nog steeds, laat me maar even, gaat wel weer over.
29 January 2012, 11:36:20
Reply #17
  • Forumbeheerder
  • MTF
  • Free hugs!
Komt allemaal goed Romy!  :-* ik vind het leuk dat je er bent! ondanks de houterige houding en regelmatige versloffing van het VU gender-team, zijn het wel hele aardige mensen daar. Jos is ook een prima kerel!
29 January 2012, 12:17:52
Reply #18
  • Algemene moderator
  • Vrouw
  • Ik2.0[beta]
De tijd nadert, de spanning loopt op. Leid jezelf af, ga TV kijken, zoek de mensen op die van je houden, vertel je verhaal aan wie je wilt. Over 3 weken is het leven heel anders.
29 January 2012, 15:11:28
Reply #19
  • Transgender
Ik wil alleen even melden dat ik weer terug ben, ik kan mij voorstellen dat ik met mijn laatste berichtje mensen een wee gevoel heb bezorgd, sorry was niet mijn bedoeling, ik vind het juist fijn om hier bij jullie te zijn.

@Hedwich Ik ga zo op bezoek bij mijn ouders, ik zal er niet helemaal tot rust kunnen komen, want mijn tante van ver in de tachtig is er ook en die weet nog van niets, en al weet inmiddels de halve wereld het, ik heb vandaag even geen zin om weer mijn verhaal te vertellen.

@Sasha ik vind het heel lief van je, dikke kus terug, en ik zal vanavond proberen toch antwoord op je vraag te geven, en zoals je al zei, het komt goed!